Домашен кетчуп

Години наред правя домашен кетчуп, но тази разбрах, че всъщност съм правила доматен сос с многото му там подправки :) Тази се доближих до истинския, благодарение на Пепчо. Бая умувах дали да слагам това нишесте или не, но добре, че се придържах към рецептата - получи се един доста автентичен, екстра качество, почти (моят е по-хубав ;)) като от магазина, кетчуп. По-редичък го докарах, но това е друг разговор, за страх лозе пази и подобни.


Толкова бях доволна от резултата, че се ентусиазирах да си направя и етикети :) (ама принтера каза "не" и ги избълва едни бледи, бледи. Това беше достатъчно на ентусиазма ми да каже "чао" и така и не потърсих причината).


Количеството сол и захар слагах на порции (не цялото на куп), за да мога да коригирам вкуса, че съм попадала на сол, която не соли и такава, която е отровно солена. Същото е и със захарта.
С подправките бях пестелива на грамаж и слагах по много малко, но извадих почти всички от кутията, които ми се видяха подходящи и направих един дълъг списък :)

    Домашен кетчуп


    Продукти:
    • 5 кг доматен сок
    • 2 с.л. сол 
    • 350 г захар
    • 170 мл оцет 
    • 3 пакетчета натурално царевично нишесте (моите бяха от 60г)
    Подправки:
    (предложени от Пепи)
    • 1 с.л. чубрица
    • 5 г смлян кимион
    • 7 г смлян черен пипер
    • 2 зрънца бахар
    • 1 бр. дафинов лист
    (добавени от мен)
    • половин щипка смляно индийско орехче
    • 2 бр. кардамом
    • 5 зрънца кориандър
    • щипка смляна канела
    • 2 бр. карамфил
    Приготвяне:

    • Кипваме оцета с всички подправки (едните са смлени, другите не - горе в списъка съм посочила кои са смлени). Отстраняваме от котлона и оставяме да си отлежава под капак, докато му дойде ролята в рецептата.
    • Избираме здрави, добре узрели домати, които смиламе с машинка, която отстранява семките и люспите. 
    • Поставяме доматения сок в подходящ съд и варим на силен огън, до извиране на 1/3 от него.
    • Добавяме солта и захарта. Изчакваме да се разтворят.
    • Отделяме около 600 мл от сока и оставяме да изстине. След това в него разтваряме нишестето. (През това време продължаваме с варенето на доматения сок) 
    • Прецеждаме оцета и го добавяме към доматите. Оставяме да поври още 6 - 7 минути.
    • Наливаме разтвореното нишесте, на тънка струйка, при непрекъснато бъркане. Сместа веднага започва да се сгъстява. (Аз не сложих цялото, от страх да не се сгъсти прекалено при изстиването). Цитат от Пепи: "Като се извади на чиния и капне - капката трябва да се стича много бавно и застива, или проба няколко капки на чинийка и след 2 минути като се обърне обратно - да не са мръднали."
    • Сипваме кетчупа в чисти, сухи буркани или шишета и стерилизираме 5 - 10 минути.
          Да ви е сладко с Elti!

          За начало - домати и различни подправки
          Старата бойна руска машинка в действие - ползвам я повече от 20 години.
          Кетчуп - старт
          Пепи, 
          Благодаря за рецептата!
          Аз съм на нов старт за втора доза :)


          Домашен кетчуп

          39 коментара:

          1. Моля, моля :)
            Радвам се, че реши да опиташ, въпреки нишестето, Снежи!
            Но наистина иначе се получава гъст домашен сос, като оня, който си правим. Не, че е лош, но не е кетчупа, който децата ни познават и търсят.
            И да си оправиш принтера за втората доза :))))
            Да ти кажа - първата година, когато му напипах пропорцията - правих всеки месец от зимата по една доза - моряха го :)
            Прегръдка, Снежи!

            ОтговорИзтриване
            Отговори
            1. Рецептата е чудна, Пепи и за кой ли път ти благодаря :) Доматения сос без нишесте се доближава до вкуса на кетчупа, заради подправките, но това си е баш истински кетчуп. Даваш ми идея и за занимавки през зимата :)
              Прегръдки и от мен, с пожелание за хубав ден!

              Изтриване
          2. Елти, супер си го докарала! Нищо, че е по-редичък, тъкмо за по-дълго време ще има :) А за снимките - чудесни са. Етикетът също е станал много добре, трябвало е да го лепнеш. Аз харесвам да си надписвам така бурканчета, стават много живописни. Следващия път не го пропускай :)
            Приятен топъл ден!

            ОтговорИзтриване
            Отговори
            1. Сложих, Албенче, етикетчета, но не на всички :) Много бледи ми станаха и не ми се занимаваше с нови, но сложих изпринтираните. Ще видим дали гъстотата ще повлияе на това колко време ще го има :))) Но на вкус стана екстра.
              Благодаря ти, хубав и усмихнат ден на теб!

              Изтриване
          3. Снежи, чакам от втората доза бурканче :)
            С етикет :D
            Чудесен е станал!
            Поздрави и много усмивки!

            ОтговорИзтриване
            Отговори
            1. Доматите са налични, сега само време ми трябва и втората доза е готова :)) За принтера и тонер трябва да заредя :)
              Благодаря! Хубав и усмихнат петък и на теб, Дани!

              Изтриване
          4. Перфектен цвят! Етикетът е страхотен, освен и аз да се присламча в групата на чакащите шишенце с етикетче...Прегръдки!

            ОтговорИзтриване
            Отговори
            1. Шишенце има, етикетче не - ако така те устройва? :)))
              Прегръдки и от мен! Хубав петък, Игличе!

              Изтриване
            2. Принтирам етикетчето и правим бартер....

              Изтриване
          5. Не съм приготвяла домашен кетчуп,а у дома се консумира в промишлени количества.Ще опитам и аз една доза.Етикетчето е страхотно Снежи ,лепнах се и за градинските доматки...неустоими са .Доматка,сиренце,люта чушка и домашен хляб супер обяд.Хубав ден.Снежи!

            ОтговорИзтриване
            Отговори
            1. То се оказа, че и аз правя за първи път автентичен кетчуп в домашни условия. Рецептата е много хубава, Танче, опитай. Щастливка съм с градинските домати, но да ми е жив и здрав тате :) Поздрави и прекрасен ден!

              Изтриване
          6. Не отказвам шишенце и аз , ако решиш да раздаваш :) ...ама го искам с етикет ,много е сладурски :) !
            Прегръдка ,Снежи !

            ОтговорИзтриване
            Отговори
            1. Що ми трябваше да го показвам тоя етикет :), сега ще ми се отвори работа по зареждане на принтер :) Прегръдки и от мен, Ив! Хубав и усмихнат ден!

              Изтриване
          7. Чудесен е станал! И ааз си правя.

            ОтговорИзтриване
          8. Ехеее,поздравления!
            Не съм правила ,но изглежда супер ,Снежи!
            Поздрави

            ОтговорИзтриване
            Отговори
            1. Благодаря, Мария! Опитай, ако обичате кетчуп, рецептата е супер.
              Поздрави и от мен, с пожелание за прекрасен ден!

              Изтриване
          9. Снежи,и аз го направих по същата рецепта. И моя първоначално стана по- рядък, а сега не мога да го извадя от бутилките.Етикетите са много сладки :)
            Поздрави и хубав ден!

            ОтговорИзтриване
            Отговори
            1. Не съм го поглеждала сега, може и моят да се е постегнал и дано. На втората доза мислех да сложа повечко нишесте, но първо ще погледна партида номер 1 как е с гъстотата. Благодаря, че сподели, Наталка. Поздрави и от мен, с пожелание за прекрасен ден!

              Изтриване
          10. Снежи!!! Удивителна публикация, пълна със ентусиазъм, вдъхновение, вкусно изпълнение, красиво оформление и много изкусителни снимки! Страхотно изглежда кетчупа! Етикетите са суперски!!! Прегръдки!

            ОтговорИзтриване
            Отговори
            1. Прегръдки и от мен, Бонбон! Благодаря ти! И хубав неделен ден!

              Изтриване
          11. Снежи,със сигурност това е най-вкусният и истински кетчуп,особено следвайки препоръките на Пепи няма начин да е друго яче!Поздравления,страхотен изглежда и твоят!
            Много хубав уикенд ти пожелавам с повече поводи за усмивки!

            ОтговорИзтриване
            Отговори
            1. Така е, Роси, много се доближава до този от магазините, с тази разлика, че си мирише на истински домати :) Благодаря ти и хубав неделен ден на теб!

              Изтриване
          12. Снежи, изглежда много красиво, дори и без етикети, и със сигурност е и много вкусен!
            Прекрасни снимки и оформление,
            поздравления и хубав уикенд, Диана

            ОтговорИзтриване
          13. Отдавна се каня и аз да направя точно по рецептата на Пепчо и то не щото обичам кетчу, а защото обожавам нейните рецепти със сладко-кисел сос;) Много добре си се справила, Снежи!
            Хубав уикенд!

            ОтговорИзтриване
            Отговори
            1. Днес подхващам втората доза :) Препоръчвам рецептата, Мъхче.
              Благодаря и хубав уикенд и на теб!

              Изтриване
          14. Много симпатични етикети, Снежи, а за кетчупа - сигурна съм, че е божествен на вкус. Усмивки и прекрасен уикенд!

            ОтговорИзтриване
          15. Свършиха доматите в градината, а и се напълни мазето с доматено пюре, консерви и доматен сос, но живот и здраве, догодина ще пробвам тази рецепта! Има любител на кетчупа у дома!
            Прегръдки и приятна почивка!

            ОтговорИзтриване
            Отговори
            1. Пробвай я, Инче! Почитателите на кетчупа ще я оценят :)
              Прегръдки и хубав ден!

              Изтриване
          16. Снежи,щом е по рецепта на Пепи,със сигурност ще повториш.Домашна вкусотия-това е....
            Хубава събота ти желая!

            ОтговорИзтриване
            Отговори
            1. Да, от домашното по-хубаво няма, Живе! Благодаря и прекрасен ден на теб!

              Изтриване
          17. Снежи, чудесен е! И добре че си се решила, домашното си е домашно. :)
            Сърдечни поздрави! :)

            ОтговорИзтриване
            Отговори
            1. Благодаря, Гери! В домашното е истината :)
              Сърдечни поздрави и от мен! Усмихнат неделен ден!

              Изтриване
          18. Миналата година правих кетчупа по Вашата рецепта. Стана точно като този от магазина. Останах много доволна. Тази година ми останаха доста миналогодишни бутилки от доматен сок и реших от тях да направя кетчупа. Доста търсих Вашата рецепта, че не бях я преписала. Стана пак чудесен и в момента го стерилизирам. А сок ще си направя от тазгодишните домати. Благодаря Ви.

            ОтговорИзтриване
          19. Много искам да си направя домашен кетчуп и затова съм се спряла на тази рецепта ,но може ли да ме ориентирате горе долу колко бурканчета излиза готов кетчуп.По-скоро колко литра е готов продукт.

            ОтговорИзтриване
            Отговори
            1. Здравейте, за съжаление нямам никакъв спомен колко бурканчета и шишенца затворих, но около 2 литра мисля, че ще излезе готов продукт.

              Изтриване

          loading...