Шипков мармалад



Трябва да си готов да пожертваш цял един ден, в името на домашния шипков мармалад. Може и два, зависи от количеството. И трябва да знаеш, че това са първите бурканчета, които напускат мазето. Но това е единствения начин да намажеш филия с истински шипков мармалад, носител на ДНК "мое детство". За мен си струва.

Започва се с удоволствието да скиташ по поляните. Избираш някой слънчев есенен ден и отиваш да си правиш слънчеви бани покрай шипковите храсти.


Вдишваш есента, запечатваш поредните спомени, торбата натежава, но все още не мислиш как ще оползотвориш това количество ;)



Береш и си свиркаш... После изсвирясваш. Ама пак да кажа, струва си :)


Домашен шипков мармалад

Продукти:
  • Шипки, добре узрели (мери се прецеденото шипково пюре)
  • Захар (на 1 кг шипково пюре 300 - 400 г захар)



Приготвяне:
  • Поставяме шипките в дълбок съд и ги заливаме с вода, 2 - 4 см над повърхността.


  • Варим до пълното омекване на плода. 
  • След това ги пасираме, заедно с водата. (Правя го с кухненския робот, за това оставям сместа малко да се охлади).
  • Поставяме 10-ина супени лъжици от кашата в марля (по-рехава) и прецеждаме с пресоване. Така на малки порции прецеждаме цялото количество каша.
  • Следва ново прецеждане, през по-гъста марля или тензух (една степен по-лесно е от първото).
  • И последното прецеждане пак през тензух или дамски чоропогащник (аз ей това последното ползвам)

  • Мерим количеството шипково пюре и на 1л пюре поставяме 300 - 400 г захар.
  • Поставяме пюрето и захарта в тава и варим до сгъстяване, като бъркаме често.
  • Мармаладът е готов, щом прокараме лъжицата (шпатулата) по дъното и оставя следа.
  • Горещ се насипва в сухи бурканчета и не се стерилизира.
  • Аз им врътнах капачките и ги обърнах. Някъде пише, че трябва да се остави, да хване коричка отгоре и тогава се затваря.

Нектар от шипки може да си направите по същата технология, като шипковото пюре разреждате с вода, до желаната гъстота и слагате захар на вкус.

  • Интересна технология ми сподели моя приятелка, след като бях приключила с шипките. Тя каза, че пресоват сварените шипки с валяк от парен бук, който обирал власинките. Поставят се сварените, намачкани (смлени, пасирани) шипки в сито. Отгоре се търкаля валячето и хем изцеждаш плодовото пюре, хем власинките се лепят по валяка. Като всяко нещо, което научавам за първи път и това ми стана интересно. Остава да си намеря парен бук :)
Заложих и шипково вино, ако се случи очакваната ферментация (т.е. ако съм случила на захар ;)), ще споделя и за него.

На ред са горските гъби, а с този помощник и трюфели може да намерим :)) 



45 коментара:

  1. Eх, че красиви снимки и много любим мармалад! И майка ми използва чорапогащник за прецеждане и за някои може да звучи странно, но си е много добър помощник. :)
    Благородно ти завиждам, Снежи, за апетитния мармалад и споделям мнението ти, че макар и отделеното време и търпение, си заслужава заради истинския вкус.
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Светле! Вкусът наистина е такъв, че игнорирам всички неудобства по приготвянето. Поздрави!

      Изтриване
  2. Много, много любим ми е още от детството, Снеже! Убедена съм, че си струва времето за приготвяне. Ама пък и идеята с шипковото вино си я бива :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Абсолютно си струва :) А за шипковото вино пазя хубави спомени още от студентските години и сега реших да опитам технологията. Дано се получи :) Поздрави и хубав ден, Ради!

      Изтриване
  3. Снежи, поздравления за търпението за направата на мармалада!
    Правила съм го преди години и знам колко много време и труд отнема, но удоволствието от консумацията на този прекрасем мармалад си заслужава.
    Хубав ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Хриси! Като се замисля, някъде преди 10 - ина години правих такъв мармалад и сега пак. Доста мръсна технология, но си струва. А и правя малко количество, по-скоро за асортимент ;) Поздрави и хубав ден!

      Изтриване
  4. Миналата събота цял ден обикаляхме планината, толкова шипкови храсти подминах... Все си мислех, че мармаладът се прави като всяка шипчица се разрязва, маха се семето и тогава се вари. Смятай колко съм била зле, Снежи.... Сега съжалявам! Щом само прецеждането е играчката, щях да си набера и да си направя. Нищо, дано се стопли, пак да излезем и ще го имам предвид. Изглежда чудесно! Никога не съм опитвала домашен шипков мармалад, а обичам купешкия. Представям си колко ще заобичам и истинския - не знаех, че такъв хубав червен цвят се получава. Благодаря за полезната публикация, Снежи! Поздрави от мен! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Има и такава технология, Гери, но тя определено не е за мен. И аз се учудих колко много шипки има тази година. Домашния шипков мармалад, още в онова време беше по-вкусен от купешкия, а за сега да не говорим. Поздрави и хубав ден!

      Изтриване
  5. Толкова приятно ми беше да разглеждам прекрасните ти снимки, Снежи, запечатали красотата на есента! Но права си, заслужава си труда да направиш домашен шипков мармалад! Ако се намира време, де :) Много да ви се усладят намазаните с него филийки :)
    Сърдечен поздрав!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Албенче! Всичко домашно направено си струва :) Поздрави и хубав ден!

      Изтриване
  6. Ако не мога да си набера шипки, да знаеш искам едно от твоите бурканчета, съблазнителка си голяма ама! И на нас ни е много любим, а твоят така изкушава Снежи :)

    ОтговорИзтриване
  7. Снежи, знам на кого ще ходя на гости зимата :)
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  8. Снежи, аз си мислех, че шипковия мармалад е нещо ужасно сложно :) благодаря, че сподели рецептата!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Не е сложно, Зори, но е цапащо и досадно. Обаче си струва :) Поздрави и хубав ден!

      Изтриване
  9. Това е една от кулинарните ми мечти, ама още събирам сили;) Но винаги мога да отскоча до Перник за филийка с истински шипков мармалад, че онова, дето го продават по магазините, вече на нищо не прилича;) Поздрави, Снежи, страшна си;)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Едно идване до Перник ще провокира сбъдването на тази ти кулинарна мечта, Мъхче. Винаги си добре дошла! Поздрави и от мен! Хубав уикенд!

      Изтриване
  10. Чудни бурканчета, пази ги зорко, защото ако ги пипна и следа няма да остане:))) И аз много искам някой ден да си направя шипков мармалад домашен. Но първо трябва да си набера много шипки. Дано сте успели да намерите и гъбки, та да ни зарадваш с още красоти и вкуснотии:). Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. С гъбките нямах този късмет, ама имах за компания един антигъбар, та за това :) Не започвай с много шипки, за първа проба не повече от 5 кг. Прегръдки и от мен, Бонбон!

      Изтриване
  11. Снежи, мислост нямаш май...домашно шипково сладко - чудесийка. А вино колко обичаммм, един път пробвах, но не особено успешно, ще чакам с интерес!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Аха, така да ви подразня малко :)) После дано стане и виното, че то нещо не ми вдъхва много, много надежди :) Поздрави и хубав ден, Веси!

      Изтриване
  12. Здравей Снежи,
    Баба ми навремето приготвяше много шипков мармалад.Тя беше експерт по шипките и знаеше от колко кг.сурови шипки колко мармалад излиза.Правихме го по рецепта от една стара готварска книга, която съм публикувала в моя блог.При нея шипките се оставят няколко дни да омекнат и после се варят.Така по - лесно се прецежда кашата.Голяма играчка е, но домашният мармалад няма нищо общо с купешкия.За първи път научавам технологията за обиране на власинките с парен бук и ми се струва много интересна.От шипките става чудесен оцет и шипков сос за гарниране на ястия.
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Пазя спомени и от моята баба, как ходехме за шипки и колко лесен ми изглеждаше процесът по мармалада :) Рецептата изобщо не ме вълнуваше тогава :) Погледнах в блога ти, ще имам предвид това с отлежаването, не го знаех. А заложеното вино, ако се бъгне ще имам късмет и оцет да опитам :) Поздрави и хубав ден, Ели!

      Изтриване
  13. Страхотен цвят! Завиждам ти за този мармалад, Снежи! Благородно, ама! :)
    Не съм правила никога, защото знам, че за много мармалад (у нас с малко няма начин да мине) трябват много, много шипки, за които пък се иска и много време и повече от 3 чифта ръце. Опитвала съм обаче домашен и мога категорично да заявя, че никъде не се продава такъв, приготвен като за свои хора. За да хапне човек от тази вкусотия или трябва да има добри приятели или да прежали два-три дни и кожата на ръцете си.
    Поздравления за куража и начинанието, Снежи и да ви е сладко! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. То и у нас колко има, толко ще се изяде, ама няма кой да прави такива количества :) Залъгвам ги с 5 - 6 бурканчета и толкоз :) Благодаря, Ирме! Прегръдки и пожелание за хубав ден!

      Изтриване
  14. Винаги ми се е струвало много труд за такъв мармалад, а пък ти го описваш ей така свиркайки си като, че ли е нещо обикновено! Шапка ти свалям за рецептата и чудесния мармалад, Снежи!
    Залагам на Шаро, че ще изрови най-големия трюфел :)!
    Прегръдка! Хубави почивни дни!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Това е идеята, да се види лесен, та да се навие да си направи човек. Тръгнеш ли по процеса, няма отказване. Като си брал сам шипките няма опция да изхвърлиш ;)
      Шаро нищо не изрови, добре, че едно приятелче ми изпрати салца от черен трюфел, та опитахме ;) :)) Благодаря ти, Ивче! Прегръдки и от мен!

      Изтриване
  15. Ееее .... изкефи ме Снежинке :)
    Четох и се усмихвах ... усмихвах се и четох ... чудесен усет за хумор имаш! А пък снимките ти ... направо греят :)
    Зная колко усилия трябват за да се сдобиеш с 2-3 бурканчета шипков мармалад и ти свалям шапка ... че и нектар и вино :) Дано не си се изподрала по шипковите храсти :)
    Отивам сега да видя и какви гъби сте набрали с твоят наперен помощник :)
    Сладури!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Изподрана съм, но усмихната :) Харесват ми домашно приготвените неща, дори после да псувам по ентусиазма, който ми сервира куп не леки занимания :)) Бързо ми минава обаче. Поздрави, Дани!

      Изтриване
  16. Около нашата вила има изобилие от шипки, но ги ползваме само за чай. Винаги съм мислела, че приготвянето на шипковия мармалад е висш пилотаж, но така разказано и споделено, изглежда по-земно и по-лесно отколкото си представях. Кой знае, някой ден торбата може да се раздели на две - за чай и за мармалад ;)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Не е от най-приятните технологии, но си струва всяка капчица изцеден нектар. Правя малки количества и се чудя, навремето баба как е успявала да направи за всички внуци и то не по едно бурканче, а по касетка. Радвам се, че ви харесва и че съм полезна. От домашното по-хубаво няма. Поздрави и хубав ден!

      Изтриване
  17. Здравейте ! Включвам се, за ви кажа, че има шипки без бодли - много едри и хубави. Случайно попаднах на тях и си засях няколко коренчета в градината.Прочетох, че това е сорт "Пловдив-1". Аз ги изсушавам. Всеки казва, че мармаладът изисква много време , но сега като прочетох - щего направя. Благодаря за споделянето.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте! Радвам се, че провокирам желанието да си направите домашен мармалад. Не е толкова трудно, по-скоро мръсно бих казала, но наистина няма такова удоволствие да си хапнеш домашен, направен с труд и любов мармалад. Не съм попадала на шипки без бодли, благодаря ви за информацията! Хубав и усмихнат ден желая!

      Изтриване
  18. Благодаря , Снежи ! Чудесна рецепта , обяснения и снимки ! Миналата година направих мармалад , сироп , шипково вино и дори накрая стана и оцет . Всичко стана хубаво, но много малко. Сега набрах доста шипки и търсех рецепти . Твоята ми допадна най-много ! Благодаря за отделеното време.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Искре и приятно консервиране на това злато от шипки. Радвам се, че съм била полезна. Поздрави!

      Изтриване
  19. А идея как да се направи домашно шипково пюре за бебета?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Технологията остава същата, само трябва да прецедите повече пъти, за да си гарантирате премахването на всички власинки и да намалите количеството захар (опитайте на вкус). Оставяте по рядка сместа, да стои като пюре. Може да разредите с вода.

      Изтриване
  20. Kakto kaza edna señora/ita,tochno popadnah na tiq shipki bez bodli, beshe na kraq no mi e dostatychno za da si podobrq nastroenieto sled izterzanoto draskane po rytzete..utre sym na pyrva proba..dano izleze neshto..blagodarq za retzeptata simpatqga...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Mersi, edin den samo gi chisteh..uff nqkyde 7-8 kila..no kolkoto po-kysno go napravq, tolkova do po-kysno shte mu se naslajdavam..priqtni praznitzi..

      Изтриване
    2. 7 - 8 кг си е сериозно количество... Но пък после ще се наслаждавате на истински шипков мармалад (тъкмо с коледните меденки :)).
      Весели Празници и на вас!

      Изтриване
    3. Kato za pyrvi pyt dostatychno dobre mi se poluchi produkta.Probvaha go dori tuka ispantzite,vpechatleni sa.Ot 17 godini jivqh v Madrid/omryzna mi/ i sega sym v edno planinsko seltze,malko podovavashto na prirodata v Bylgariq.Podrobnostite sa izlishni.Podobni raboti te ne znaqt.Retzeptata se iznasq po tzeliq svqt.Dobre e...Dobri dni.

      Изтриване
    4. Браво, много се радвам! Добри дни и на вас!

      Изтриване

loading...