Парен Хляб


Предлагам ви един различен хляб, парен. По рецепта на Тошко Поптолев (дядо Хаджия), който се получи много успешен и вкусен. Точно подходящ за празничен ден, като днешния. Рецептата ме грабна още на прочит, но след като я направих, приятната изненада буквално наду платната ми на радостта (проявявам скромност и за това не написах гордостта :)).

Парен хляб
по рецепта на Тошко Поптолев (дядо Хаджия)

Продукти:

  • около 700 г брашно (тип 500 при мен)
  • 20 г мая (7 г ако е суха)
  • 1 с.л. сол
  • 1 с.л. захар
  • 2 с.л. олио
  • 300 - 400 мл вода
  • 1 среден по големина сварен картоф
Допълнително и по желание:
  • 125 г масло
  • сирене (при мен топено, тип чедър)


Приготвяне:

  • В 150 - 200 мл хладка вода сложете маята, захарта и няколко лъжици от брашното, за да получите кашичка.
  • Оставете на топло да шупне.
  • Останалата (150 - 200 мл) вода сложете на котлона да кипне, заедно със солта и олиото.
  • В купа пресейте 250 - 300г брашно и го залейте с врялата вода. Бъркайте енергично до получаване на тесто. Оставете да се охлади до телесна температура.
  • Добавете шупналата мая, пасирания картоф и хубаво разбъркайте до хомогенизиране.
  • След това добавяйте на малки порции останалото брашно, докато не получите меко тесто.
  • Оформете на питка или продълговат хляб и оставете на топло да втаса.
От тестото направих питка, оформена по друга сръбска рецепта.
  • Разделих тестото на 14 малки топчета.
  • С ръка ги оформих на сплескани кръгли питки (с диаметър около 10 см).
  • Слепих две по две питките, като ги намазах с разтопено масло и сложих малко чедър между тях.
  • Подредих питките със застъпване в кръгла тава.
  • Намазах ги отгоре с разтопено масло, а това масло, което ми остана просто изсипах в тавата.
  • Оставих на топло да втаса.
  • Изпекох в предварително нагрята до 190 (С) градуса фурна.


Логично е да не варя един самотен картоф за питката, а повечко. Дали за салата, кюфтета все ще се използват. Употребих ги в нахутено-картофено пюре. По технологията за ей това нахутено-бобено пюре, където боба, замених картофи. Гарнирах с карамелизиран лук, в ямичките е зехтин.


Да ви е сладко и топло на душата! Хубав Празник!
Честит Имен Ден на празнуващите днес!


16 коментара:

  1. Стопли ми душата, Снежи!
    Чудесен хляб се е получил!
    И пюрето е много добра идея!
    Сърдечни прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Дани! С малко съмнения подходих към рецептата, а тя се оказа фантастична. Никога до сега не бях чула за такъв хляб. Прегръдки, с пожелание за щастлив ден!

      Изтриване
  2. Ооо и питка искам и пюренце, така вкусно поднесено! Чудесен хляб, за пръв път го виждам. Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Кате! И аз за първи път правя такъв хляб. Тошко сподели рецептата като коментар под пост във фейсбук и ми стана интересно. Много е хубав. Поздрави и слънчев ден!

      Изтриване
  3. Много интересен хляб, Снежи! За първи път виждам такава технология и трябва да пробвам.
    Поздрави и хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Препоръчвам го, Хриси. И аз правя по такава технология за първи път, но останах възхитена от резултата. Имах подозрения, че няма да е пухкав, но не бях права.
      Поздрави и прекрасен ден!

      Изтриване
  4. Снежи,
    по тази технология чрез попарването на брашното се приготвят хлябовете в православната църква.Стават много сполучливи.Когато хлябът се приготвя по време на пости, тавата се намазва не с олио, а с восък.Знам, че по подобен начин приготвят нафората и хлябът, който се освещава за здравето на българския народ.
    Поздрави и лека седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Не знаех, Ели, благодаря ти! Сега научих нещо ново и опитах нов вид хляб. Поздрави и прекрасен ден!

      Изтриване
  5. Наистина грабваща рецепта, Снежи! Много ме заинтригува :) Поясненията в коментара на Елена допълниха картинката и си записах, че и аз ще пробвам тази питка :)
    Успешна седмица, Снежи! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Албенче! За мен беше също така грабваща, когато я прочетох за първи път. От Ели научих нещо, което не знаех. Препоръчвам рецептата, опитай. Успешна седмица и на теб! Прегръдки!

      Изтриване
  6. Чупвам си и си топвам, Снежи!
    И се сещам, че имаше игра при теб, в която ентусиазирано исках да се включа...ама да не проспя накрая...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Весе, включвай се, че време не остана :) И не е задължително да правиш нещо специално за играта. Стига да имаш снимка на някоя вкусотийка, в чиято рецепта участва мед. Очаквам те в другата тема :) Поздрави и хубав ден!

      Изтриване
  7. Снежи, и от питката бих си отчупила, и от вкусното цветенце. Ама как си ги измайсторила само! :)
    Усмивки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Гери! И аз бих повторила и от хлебчето, и пюрето :) Поздрави, с пожелание за успешен ден!

      Изтриване
  8. Снежи,с парено тесто не съм замесвала,благодаря на теб и Тошко за чудесната идея!Щом има и картофче в тестото без съмнение питката е била душичка!Интересна подредба на сръбската погачица.Прегръдка и хубава сряда!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Роси! И аз не бях, за първи път меся такъв хляб. Бях планувала сръбската питка, но в последния момент реших тестото да е от Тошко. Много е добра рецептата.
      Прегръдки и много усмивки през днешния ден!

      Изтриване

loading...