Ориз с масловки

Обичам масловки и въпреки, че нямат двойници, все се оглеждам около тях какви други гъби са се надигнали. Ако не ми харесва компанията, подминавам. Ако не са съвсем пресни, също ги подминавам. Макар, че с тези не спазих съвсем последното правило (все пак са ми първото откритие за тази година). Подбрах що годе добри 7 - 8 бройки от около 30-ина, застаряващи вече и поувехнали масловки.
И сготвих ястие за двама, с повечко оризче. За това името не е гъби с ориз, а ориз с гъби, ако разбирате разликата ;) :)


Продукти:

  • 7 - 8 бр. масловки
  • 1 ч.ч. ориз 
  • 1/2 глава кромид лук
  • 1/2 морков
  • черен пипер
  • зехтин с подправки
  • олио, масло
  • сол
Приготвяне:
Важно правило - масловките не се мият! Почиства се горната ципа, махат се тръбичките под гуглата. Ако са съвсем пресни и млади, си спестяваме махането на тръбичките (почистваме ги с влажна кърпа). 
  • Загряваме в тиган малко олио, около 2 - 3 с.л. (на финала ще сложим зехтин, така, че не трябва да прекаляваме с олиото в началото).
  • Поставяме нарязаните лук и морков, и пържим до омекване.
  • Слагаме предварително почистените и нарязани гъби.
  • Пържим съвсем кратко, колкото да заухаят и добавяме почистения и измит (след това добре отцеден) ориз.
  • Щом ориза поеме водата от гъбите и ястието, на този етап, остане само на мазнина, посоляваме и наливаме две и половина ч.ч. вода (количеството вода зависи от това какъв тип е ориза. На опаковката на този, който използвах, пише Ризон, прилича на бисерния, с по-тумбестите зрънца е).
  • Пускаме една струйка зехтин (от този с подправките), наръсваме смлян черен пипер. 
  • Щом водата кипне намаляваме температурата на котлона и оставяме да къкри тихо под капаче. Не разбъркваме. Целта е водата да се поеме от ориза, а не да се изпари при кипенето, за това трябва съвсем леко да ври. При разбъркването, някои сортове ориз стават на каша.
  • Щом ориза стане готов (би трябвало да е поел водата), отстраняваме от котлона и държим под капак още 10 - 15 минути.




20 коментара:

  1. Нареждам се първа за порция ...много вкусно и красиво поднесено, Снежи!
    И аз наскоро правих ориз ама с манатарки:)!
    Прегръдка, мила! Хубава съботна вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. О, ти по-аристократично го раздаваш :)) Манатарки не смея да бера, че не съм толкова опитен гъбар, но знам, че са много вкусни. Хубав ден, Ив! Прегръдки!

      Изтриване
  2. Е ... гъби си набрала по-малко отколкото шипки Снежи, но пък за комбинацията ориз с гъби (ако рабираш разликата :) са напълно достатъчни и то само за двама :)
    И аз като Ив се нареждам за порция че да те видим с какво ще ни гощаваш нас виртуалните ти гости :)
    Прегръдка имаш и от мен!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Виртуалните гости са ми много лесни :) Цял отбор мога да нагостя :) Прегръдка и от мен, Дани!

      Изтриване
  3. Много красиво си го декорирала с тези морковчета, Снежи! Никога не съм опитвала масловки, дори чувам името за първи път и ми стана много любопитно какви са на вид.
    Много обичам гъби с ориз и ориз с гъби обичам- камбинацията на тези продукти, тя е много важна.
    Поздрави и прекрасна нощ!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Габи! На снимките (в линка, който съм дала) се вижда как изглеждат, но трябва някой на живо да ти ги покаже. Много ги обичам, въпреки, че почистването им не е от най-лесните. Може би и за това не са така широко използвани. Поздрави и от мен! Хубав ден!

      Изтриване
  4. Никак не разбирам от гъби, просто много ме страх да ги бера. А така ме изкушават като ги видя. Засега само ги снимам:))). Страхотна рецепта, скъпа! Прекрасна съботна вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Прекрасен да е и твоят ден, Катюшка! Татко ме е научил три вида гъби да бера и само тях бера :) Той разпознава повече, но и аз като теб не смея да рискувам. Тази неделя в гората буквално вървях по килим от гъби, но все непознати за мен :(

      Изтриване
  5. Вкусно и красиво,адмирации за чудесната рецепта декорирана прекрасно:)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Сърдечно благодаря, Роза! И за рецептата, която ми изпратихте също благодаря :) Хубав ден!

      Изтриване
  6. Мм, много вкусно! У дома, когато пържа чушки с яйца, милото обръща "заглавието" като теб - яйца с чушки да са ;)))
    И аз като Бонбончето само снимам гъбите, че хич ги не разбирам и господин Атанасов като ми донесе един пълен сак, да видиш как ги гледам умно, умно. Хапвам си, ама и ме е страх много.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Засърбяват ме ръцете, като видя поле с гъби и точно като господин Атанасов бих брала с чували :), но не ги разпознавам всичките за съжаление. От тези, които си познавам ям смело. Хубав ден, Ирме и наслука на твоето гъбарче :)

      Изтриване
  7. Аз не съм почитател на гъбите и не ги разпознавам, но баща ми ги познава и редовно събира печурки.Никога не сме приготвяли в къщи масловки и нямам представа какъв е ароматът им.Снимките и декорацията на ястието са чудесни.
    P.S.Има сортове ориз, които съдържат много нишесте и независимо дали ги разбъркваш или не стават на каша.За да се избегне това оризът се измива много пъти с вода, а после се вари в много вода.Отцежда се и тогава се добавят гъбите.Огънят е слаб до умерен.Знам го от опит, имах малко заведение и изпробвах няколко варианта с един сорт подобен ориз.
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ели, благодаря за съветите за ориза. Не съм пробвала да го сваря напълно и тогава да обединявам с гъбите. Мисля, че да уври заедно с гъбения бульон е по-вкусно. Но аз знам, че домашните няма да ми намират кусури :) За заведение твоят вариант със сигурност е по-добър. Оризът мия в гевгир, под течаща вода, да му падне нишестето.
      Поздрави и хубав ден!

      Изтриване
  8. Ох, как изкушавате с тия диви гъби...

    ОтговорИзтриване
  9. От години не съм готвила масловки ... Дядо ми носеше цели раници, пълни с тези гъбки, но и аз съм от тези, които не биха се заели да ги берат из гората ... Но пък ти си се справила чудесно, Снежи, с едно винаги много вкусно ястие! Пак ще мина през пазара, може и да уцеля, че да си направя ориз точно с тези гъби :)
    Поздрави и успешна седмица, Снежи!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Не знам защо, но имам чувството, че много хора не уважават масловките. Това не пречи обаче да са ми едни от любимите :). А по пазарите още не съм виждала да се продават, поне при нас. Дано намериш, Албенче, при теб е свързано дори с мили спомени, та мисля, че още повече ще ти се услади ястието :) Хубав ден!

      Изтриване
  10. От гъби нищо не разбирам в гората, но при оползотворяването им, особено в последната част, съм мнооог добра. Прекрасна и любима гозбица, па макар и да не съм яла май масловки. Поздрав, Снежи!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Обичам и двете, Мъхче - и да бера, и тази последната част :) Особено с масловки. Ако не друго, поне се надявам да съм засилила малко любопитството, за да опиташ тази вкусна гъбка, масловката. Поздрави и хубав ден!

      Изтриване

loading...